Magiczna moc Sauny

Szanowne zdrowie nikt się nie dowie jako smakujesz, aż się zepsujesz

NIEZWYKŁA MOC SAUNY

Powiedzenie fińskie mówi, że „ Z sauny może korzystać każdy, kto potrafi do niej dojść”. Sauna, to jeden z najbardziej efektywnych i przyjemnych sposobów na oczyszczenie wewnętrznych organów i skóry od trucizny, która przez lata gromadziła się w naszym ciele.

Badania naukowe udowodniły niezbicie, że ludzie korzystający z sauny 10-krotnie rzadziej chorują na grypę i przeziębienie. Sauna jest znakomitym sposobem hartowania organizmu chłodem, ciepłym, gorącym suchym i wilgotnym powietrzem. Występuje tam cały czas zmiana efektów hartowania. Zmienne prysznice to najlepszy termo masaż naczyń krwionośnych. Zimny prysznic powoduje efekt odwrotny- zwężenie naczyń. Taki trening uodparnia na wszelkie zmiany pogody. Sauna – co stwierdzają badania naukowe- jest dobra dla wszystkich. Dla osłabionych, dla średnio zahartowanych i dla mało odpornych na wszelkie dolegliwości.

SERCE I SAUNA

Szwajcarscy lekarze zaproponowaliby wykorzystać saunę do leczenia chorych na nadciśnienie. Wspomniane tu wcześniej ćwiczenia termiczne dla naczyń krwionośnych mają w tym wypadku kapitalne znaczenie. Już po 15 zabiegach w saunie w większości przypadków ciśnienie tętnicze wracało do normy. Pobudzenie krwiobiegu- a to właśnie ma miejsce podczas korzystania z sauny- powoduje lepsze odżywianie i oczyszczanie komórek organizmu. Naukowcy udowodnili, że sauna jest stabilizatorem krwi- podwyższa tym, którzy mają zbyt niskie, obniża je nadciśnieniowcom oraz stabilizuje skoki, u tych, którzy mają zmienne ciśnienie.

Osoby z wadami i osłabieniem serca powinny pamiętać, że oprócz temperatury na układ krążenia ma także wpływ wilgotność powietrza, ułożenie ciała i czas korzystania z sauny. W szczególnych przypadkach należałoby, zatem skonsultować się z lekarzem, jak długo można przebywać w saunie i w jakiej temperaturze.

RATUJEMY SEN I NERWY

Na bezsenność cierpi ponoć, co czwarty mieszkaniec kuli ziemskiej. Jest to rozregulowanie biologicznego zegara spowodowane niewłaściwym trybem życia- nocne jedzenie, stres, kawa, papierosy, leki itd. Francuscy badacze stwierdzili, że sauna jest również znakomitym lekarstwem na bezsenność.

Finowie, którzy korzystają z sauny, na co dzień powiadają, że „gniew i nienawiść spalają w saunie”. Łatwo można to wytłumaczyć, gdyż korzystając z sauny człowiek odczuwa tu spokój i swoistą przyjemność. Rozgrzewanie mięśni i organów ciepła powoduje zanikanie bólów w kościach i stawach. Poprawia się ogólne samopoczucie, można w saunie oderwać się od natrętnych myśli i codziennych kłopotów, a zmiany termiczne to najlepszy środek na leczenie napięcia nerwowego. Dlatego poleca się wszystkim korzystanie z sauny, która w Polsce niestety nie jest wykorzystywana w szerokiej skali. Brak tradycji w tym względzie nie oznacza jednak, że tradycji i nawyków nie można kształtować, a jedno jest pewne- sauna jest bardzo prostym i sprawdzonym środkiem na zdrowe życie.

Sauna ma duży wpływ na przemianę materii, poprzez pory skóry wydostaje się dużo toksycznych kwasów i szkodliwych pierwiastków.

W dzisiejszych czasach większość artykułów spożywczych zawiera duże ilości konserwantów, barwników i soli. Żeby organizm pozbył się szkodliwych substancji, człowiek powinien dobrze się spocić, co następuje właśnie w saunie. O poprawie przemiany materii możemy się przekonać, obserwują wydzielanie potu i zmniejszenie wagi ciała.

Intensywne pocenie się w saunie jest pomocne dla pracy nerek, ponieważ ¾ wszystkich toksyn z organizmów wydzielane jest poprzez pory skóry. Naukowcy udowodnili, że korzystając z sauny przez jedną godzinę organizm wydziela wraz z potem tyle toksyn ile zdrowe nerki w ciągu 24 godzin. Oprócz tego w ciągu jednej godziny można schudnąć o 0,6 - 2kg.

Niemiecki profesor Krauz w trakcie badań udowodnił, że kobiety ciężarne regularnie chodzące do sauny rodziły dzieci lekko i szybko, a u 96,6% spośród nich noworodki miały prawidłową wagę. Obserwując ich dzieci w ciągu trzech lat, dostrzeżono u nich odporność na wszelkiego rodzaju infekcje i przeziębienie. Oprócz tego sauna powoduje zwiększenie laktacji(ilość mleka) u karmiących je matek- w przybliżeniu o 80%.

SAUNA I SKÓRA

U dorosłej osoby ogólna powierzchnia skóry wynosi od 1,5 do 2 m2. zdrowa skóra chroni organizm przed szkodliwymi oddziaływaniami środowiska zewnętrznego. Poprzez pory skóry organizm oddycha, przy czym proces twego oddychania jest bardzo istotny, a nic tak nie oczyszcza por skóry jak przebywać w saunie.

Skóra człowieka ma działanie podwójnego filtra: z jednej strony wydziela szkodliwe substancje, a z drugiej może, jak gąbka, wchłaniać elementy zdrowotne. Ta właściwość powinna być wykorzystywana w saunie, poprzez korzystanie z różnych aromatycznych olejków. Pożyteczne substancje przenikają poprzez drogi oddechowe i rozszerzone pory skóry. W organizmie człowieka korzystnie wpływają na działanie układu nerwowego, serca, wątroby i naczyń krwionośnych(np. przy katarze i bólach gardła można stosować eukaliptus, przy bezsenności- rumianek, przy bólach układu pokarmowego- miętę: lawenda i jaśmin pobudzają pracę mózgu, a olejek sosnowy dobrze wycisza układ nerwowy).

Jeśli na skórze występują pryszcze, trądzik, wągry itd., to pożyteczne jest przed wejściem do sauny przygotowanie roztworu: 1 stołowa łyżka soli plus jedna łyżka sody oczyszczonej na szklankę wody. Tym płynem przed wejściem do sauny należy namasować całe ciało(oprócz twarzy) a po wyjściu opłukać je ciepłą wodą.

WAŻNE DROBIAZGI

  1. Najlepiej przebywać w sunie 5-10minut.
  2. Po każdym wyjściu z sauny, odpoczywać 10-15minut.
  3. Liczba wejść do sauny: 3-5.
  4. Najbardziej pożyteczna dla zdrowia temperatura: 60-700C
  5. Przebywać w saunie i w czasie odpoczynku najlepiej pić herbatę i soki.
  6. Bardzo dobrze jest przebywając w saunie, robić masaż stóp i rąk.
  7. Jeśli chcemy w saunie schudnąć należy trzymać nogi w misce z ciepłą wodą.
  8. W czasie przebywania w saunie nie wolno smarować ciała i twarzy żadnymi kremami.
  9. Po każdym wyjściu z sauny należy opłukać się najpierw ciepłym, a potem pod zimnym prysznicem, bez wycierania się.
  10. W trakcie korzystania z sauny nie wolno dużo jeść, a także pić kawy i alkoholu.
  11. Polecone jest picie soków tylko świeżo przyrządzonych, wody lub herbaty.

Dla poprawnego funkcjonowania ta strona korzysta z plików cookies - użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki internetowej jak opisano w polityce plików cookies.